Als eigenaar zit je er natuurlijk he-le-maal in. Je kent jouw bedrijf, jouw verhaal en jouw website door en door. Daardoor kan het moeilijk zijn om dit nog vanuit het perspectief van je doelgroep te bekijken. Kan die eigenlijk wel vinden wat ‘ie zoekt? Hoe makkelijk is het van A naar B te komen? Voldoet je website nog aan de belangrijkste doelen? Om deze vragen te beantwoorden, kun je gebruik maken van user stories.
User stories als houvast
User stories zijn korte beschrijvingen van wat een gebruiker wil bereiken. Deze user stories worden veel gebruikt in de Scrum projectmanagement methode. Wij houden het hier bij de basis en passen het iets anders toe. Wij gaan user stories schrijven waarmee jij in de huid van jouw doelgroep kunt kruipen en kunt testen hoe goed jouw website hierop is ingericht.
Een user story maak je aan de hand van de volgende zin:
Als [doelgroep] wil ik [doel], zodat ik [reden]
Je focust dus echt volledig op je doelgroep. Een voorbeeld:
Als groeiende ondernemer wil ik hulp bij mijn website to do’s, zodat ik meer tijd heb voor de werkzaamheden waar ik goed in ben.
Schrijf jouw user stories
- Maak zo veel mogelijk user stories op basis van de wensen en doelen van jouw doelgroep. Kruip echt in de huid van je (potentiële) klant en schrijf het vanuit hun perspectief.
- Prioriteer de user stories op volgorde van belang voor jouw business en eigen doelen.
Als je de user stories eenmaal hebt uitgewerkt, gaan we testen hoe goed jouw website hierop aansluit. Per user story gaan we het doel van jouw gebruiker proberen te bereiken op jouw website. Je kunt dit zelf testen, of nog veel beter: laat iemand anders het testen. Als dat dan iemand uit jouw doelgroep kan zijn, is het natuurlijk helemaal top.
Test je website
- Pak één van je user stories erbij
- Stel: jij bent die persoon en komt voor het eerst op jouw website. Waar klik je op? Kun je de informatie vinden die je zoekt? Hoe makkelijk is dit te vinden? Kun je jouw doel bereiken?
- Noteer alles waar je tegenaan loopt, wat er mist, wat onduidelijk is, of je doel bereikt kan worden, etc.
- Herhaal dit voor iedere user story
- Bedenk voor al je bevindingen een mogelijke oplossing en voer deze door in je website
Door op deze manier je website te testen met user stories, kun je zelf jouw website helemaal stroomlijnen naar de behoeften van jouw doelgroep. Zo vind je de meest optimale flow voor jouw doelgroep en website!