Ook jouw website valt te automatiseren! En hoe fijn is het wanneer jij terugkerende taken niet zelf hoeft uit te voeren. Ik geef je een paar veelvoorkomende automatiseringen die jij direct kunt toepassen op jouw website, of je inspireren om zelf nog verder te denken. Pak die tijdwinst!

Automatisch afspraken inplannen

Ik geef zelf niet graag de regie over mijn afspraken en agenda weg. En toch gebruik ik een tool waarmee mensen zelf afspraken kunnen inplannen in mijn agenda. Ik gebruik hiervoor de (gratis) tool Calendly waarmee je namelijk alsnog super veel regie hebt over wanneer iemand iets bij je in kan plannen. Zo kun je o.a. zelf bepalen welke dagen en tijden je beschikbaar bent en plant Calendly om je bestaande afspraken heen. Dikke aanrader dus voor o.a. kennismakings-gesprekken. Je kunt Calendly heel makkelijk op je website plaatsen met o.a. een mooie popup.

Automatisch kennis verkopen via je website

Je hebt het vast al eens voorbij zien komen, want de online cursussen vliegen je tegenwoordig om de oren (guilty 🙋🏼‍♀️). Super logisch ook in deze tech wereld, en een top manier om te blijven leren. En het verrast je vast niet: dit gaat vaak volledig automatisch. Een paar tools die je kunt combineren om dit voor elkaar te krijgen:

Je kunt er vervolgens ook voor kiezen om deze tools te combineren met e-mailmarketing tools zoals MailBlue, MailChimp, MailerLite of Ecosend.

Automatisch bomen planten

Wist je dat je met je conversies automatisch bomen kunt planten? Met de tool Greenspark kun je een koppeling maken met je website, en met iedere verkoop, e-maillijst inschrijving, aanvraag, etc. iets moois voor de natuur doen. Waaronder: een boom planten, plastic uit de zee halen en CO2 compenseren. Helemaal automatisch, zonder verder omkijken. Super toffe manier om je winst te vertalen naar groene impact 🌱

Automatisch gebroken links checken

Gebroken links (of dode links) zijn links die niet (meer) werken omdat een pagina bijvoorbeeld niet meer bestaat of de URL veranderd is. Dit sluipt er natuurlijk snel in, en het valt niet altijd mee om die gebroken link zelf op te sporen en dat regelmatig bij te houden. Met een dienst van ManageWP kun je voor $1 per maand automatisch laten checken of er gebroken links in jouw website verstopt zitten. Zo voorkom je dus dat je bezoeker vastloopt op een niet-bestaande pagina. Een gratis (handmatige) check kun je uitvoeren via de website ahrefs.com.

Nog veel meer automatiseringen

Er zijn onwijs veel automatiseringen te bedenken met de tools die jij gebruikt. Door tools direct aan elkaar te koppelen, kun je jezelf een hoop repetitieve handelingen besparen. Een mooie en simpele webtool om dit voor elkaar te krijgen is Zapier. Een simpel voorbeeld:

  • Klant verstuurt aanvraag via WordPress website
  • Er wordt een taak aangemaakt in Trello

Kijk vooral wat er met jouw tools kan, de mogelijkheden zijn (bijna) oneindig.